Важливість залучення громадськості.
Міжнародний пакт про громадянські і політичні права передбачає, що кожен громадянин має право та можливість брати участь у веденні державних справ. Залучення громадськості до прийняття рішень органами місцевого самоврядування є ключовим аспектом демократичного управління. Це забезпечує прозорість, підвищує довіру громадян до влади та сприяє ухваленню рішень, що відповідають інтересам місцевої громади. Активна участь громадян у процесі управління допомагає виявити реальні потреби та пріоритети населення, що сприяє підвищенню ефективності та якості наданих послуг.
Дослідження рівня залучення всіх зацікавлених до процесу відбудови, свідчить, що більшість мешканців досі не брали участі в обговоренні проєктів відбудови, а саме 71,6% не долучалися до обговорень на рівні області, та 64,2% — на рівні громади. Водночас зі 100% опитаних респондентів, 24,7% мали інформацію про обговорення проєктів відбудови в області, і 20,7% — в громаді. Тільки 3,7% брали активну участь в обговоренні проєктів відбудови на регіональному рівні, і 15,1% — на рівні громади.
Виклики в залученні громадськості.
1. Низький рівень обізнаності та зацікавленості. Багато громадян не усвідомлюють важливості своєї участі у прийнятті рішень або не знають про наявні механізми залучення. Це може бути пов’язано з браком інформації або недовірою до органів влади.
2. Обмежені ресурси та компетенції. Органи місцевого самоврядування часто стикаються з браком фінансових та людських ресурсів, необхідних для організації ефективних заходів залучення громадськості. Також існує проблема недостатньої кваліфікації працівників в сфері комунікацій.
3. Політична апатія та недовіра. Негативний досвід взаємодії з владою або розчарування в політичних процесах можуть призвести до апатії та недовіри громадян до будь-яких ініціатив з боку місцевого самоврядування.
Рішення для ефективного залучення громадськості.
Як залучити громадськість?
1. Підзвітність — унормування процедури звітування голови.
2. Статут та інші внутрішні документи: визначення процедур та визначення заходів залучення і моніторингу.
3. Забезпечення електронних форм та цифрових інструментів залучення через сайт: петиції, звернення, консультації, використання геоінфрмаційних систем.
4. Висвітлення публічної інформації: оголошення про експертизу, підключення до бюджетів, планів та звітів, проєктів рішень та сесій.
5. Створення майданчиків для залучення: громадська рада, слухання, особистий прийом, робочі групи та комісії.
6. Забезпечення каналів для повідомлення про порушення та відкриті та зрозумілі процедури розгляду.
7. Комунікація створення відповідного підрозділу з метою висвітлення актуальної інформації про події чи новини/послуги: завчасна або своєчасна, відкрита та зрозуміла
Найважливіше — це реагувати на пропозиції та заяви громадськості.
Форми залучення громадськості.
Найпоширенішими формами залучення громадськості є:
1. Громадські слухання.
2. Загальні збори громадян.
3. Місцеві ініціативи.
4. Органи самоорганізації населення.
5. Консультативно-дорадчі органи.
6. Публічні консультації.
7. Громадські експертизи.
8. Електронні петиції.
9. Залучення громадян до бюджетного процесу.
Більше інформації про моделі залучення громадськості до прийняття рішень в громаді можна знайти в буклеті «Модель залучення громадськості до прийняття рішень в громаді», який було підготовлено в межах проєкту «Прозора відбудова громад: інструменти залучення громадськості», який реалізовано за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
🔗 Посилання на буклет: https://cutt.ly/Letrmkrj
Висновок.
Залучення громадськості до прийняття рішень органами місцевого самоврядування є необхідною умовою для побудови прозорої та відповідальної системи управління. Попри численні виклики, існують ефективні рішення, що дозволяють залучати громадян та підвищувати їхню активність. Впровадження цих підходів сприятиме розвитку демократичних процесів та забезпечить врахування інтересів усіх членів громади у процесі прийняття рішень.